Vandaag geen origineel bericht, maar een vertaling van de post van afgelopen donderdag van Kiva Rose, uit haar blog ‘A Medicine Woman’s Roots: Wild Plants of the Gila‘, naar wie ik al eerder verwees.
Ik had het verhaal in eigen woorden kunnen navertellen, maar geef haar graag de eer die haar toekomt.

“Waarom zou je een tinctuur gebruiken als je ook een smakelijke salade kan nemen?
Hoewel sommige situaties inderdaad wel vragen om hoge dosissen van infectie-remmend afkooksel of een kalmerende tinctuur, geniet het toch wel heel vaak de voorkeur om je geneesmiddelen onder de vorm van voedsel tot je te nemen. Daar zijn verschillende redenen voor, en ik bespreek ze hier:

1) Heling, heel worden, door middel van voedsel is over het algemeen een subtiele, veilige en langzame weg om de balans van het lichaam te herstellen. Je zal het nodige voedsel volledig kunnen opnemen en je innerlijk ecosysteem krijgt de kans om de geneeskracht (vertaling van: ‘medicine’) van de hele plant in zich op te nemen. Eten (food) is voeding, en voeding (nourishment) is steeds de basis voor een stralende gezondheid.

2) De kans op negatieve reacties is kleiner, net als al te bruuske verandering op lichamelijk, geestelijk of psychisch vlak.

3) Tijdens een heerlijke maaltijd geniet je meer van de textuur en de smaak van de plant. Je mist al te gemakkelijk de subtiliteit van een kruid als je een slok vliersiroop achterover slaat of wat druppels kamilletinctuur wegslikt. Neem in plaats daarvan de tijd om te genieten van een waterkers-en-paardebloemslaatje, een roerbakschotel met kliswortel of een glas vlierwijn. Op die manier raak je helemaal vertrouw met (het wezen van) het kruid.

4) Alle voedsel is geneesmiddel of vergif, en een voedingsmiddel kan soms een geneesmiddel zijn voor de ene, en vergif voor de andere, afhankelijk van constitutie, hoeveelheid en situatie. Het doelbewust toevoegen van vertrouwde medicinale planten aan een salade of een soep, helpt je om heel bewuste en helende keuzes te maken voor al je maaltijden. Dit helpt je ook gewaarworden welk voedsel je algemene gezondheid en welzijn het best ondersteunt.

5) Ik geef traditionele wijsheid graag de eer die haar toekomt. In heel wat traditionele geneeswijzen word een geneesmiddel gebruikt onder vorm van een voedingsmiddel. En dat gaat van de Chinese kruidensoepen over Ayurvedische medicinale wijnen en gekookte groenten uit de Appalachen tot onze eigen goeie ouwe kippensoep. Dat is het soort geneesmiddelen dat vrijwel iedereen kan innemen, zowel babies, bejaarden als bedlegerigen, terwijl sterkere medicijnen het systeem van deze delicate organismen gemakkelijk overhoop halen.

Blijf je altijd bewust van het effect dat elk voedingsmiddel heeft op je geestelijk en algemeen welbevinden. Als knoflook je zwaar op de maag ligt, of je netelkoorts bezorgt, dan doet het er niet toe hoe heilzaam knoflook KAN zijn, want dat is het blijkbaar niet datgene wat je lichaam op dat ogenblik kan gebruiken. Houd basale energetische waarheden in de gaten: als je al verhit en ‘opgedrongen’ (flushed, de Vlamingen zullen deze vertaling wellicht beter begrijpen dan Nederlanders, maar er viel me zo snel geen betere vertaling in) bent, vermijd dan compact, vette of gekruide maaltijden maar kies eerder voor hitte verdrijvende voedingsmiddelen zoals paardenbloem of kelp. Als je continu last hebt van een droge huid en uitgedroogde slijmvliezen, richt je dan op zoete, vochthoudende planten zoals zoete aardappelen en asperges.”

Kiva Rose vermeldt als (inspiratie)bronnen twee boeken:
Healing with whole foods van Paul Pitchford
Full Moon Feast: Food and the Hunger for Connection door Jessica Prentice
en twee websites:
The Herbwife’s Kitchen, de blog van Rebecca Hartman, een herboriste uit Vermont
Een case-study over Lupus door Paul Bergner.